Znak graficzny zwany potocznie logiem jest jak już wspominałem jednym z najważniejszych elementów w kontakcie z naszymi klientami i partnerami biznesowymi. Od pewnego czasu dostrzegać to zaczęły miasta i województwa Polsce. Zaczęły tym samym pojawiać się lepsze i gorsze loga. W tym tekście chciałbym Wam opowiedzieć o pięciu najlepszych logo według mnie.
Miejsce 5. Województwo Podlaskie
Listę najlepszych logo według nas otwiera województwo Podlaskie ze swoim żubrem. Logotyp marki Województwo Podlaskie został zaprojektowany przez profesora Leona Tarasewicza, urodzonego i zamieszkującego na białostocczyźnie. Wzór jest bardzo pozytywny, prosty w przekazie. Nie zawiera ukrytych znaczeń, ale przyciąga uwagę i dzięki swojej prostocie długo będzie świeży. To co według mnie jest problemem tego wzoru jest brak sensownego zastosowania na materiałach z kolorowym tłem. Ani czarny, ani biały żubr nie wygląda już tak wyjątkowo ponieważ cała jego siła leży w barwach. A przecież kratki z niego nie zrobią. Nie mniej jest to jeden z moich ulubionych i szukając materiałów do tego opracowania, niedocenianych wzorów.
Miejsce 4. Województwo Łódzkie (przed zmianami)
Logo powstało w 2013 roku, a stworzyła je Bogumiła Drozdowska. Symbol bezpośrednio nawiązuje do stylu Bauhaus. Kolorystyka i proste kształty są domeną jednego z najbardziej rozpoznawalnych stylów w designie. Kiedy przyjrzymy się dokładniej dostrzeżemy w logo literkę „Ł” i „D”, a przy odrobinie dobrej woli i zmrożeniu oczu pozostałe litery. Logo jest proste, od razu zapada w pamięci na tle pstrokatych znaków innych województw i miast. W dodatku było bardzo eleganckie i w mojej ocenie, całkiem nieźle oddawało ducha tego wyjątkowego miasta. Piszę „było” ponieważ decyzją rządzących zostało zmienione na taki wzór (https://www.lodzkie.pl/urzad/system-identyfikacji), który może znajdzie się na mojej liście najgorszych zmian.
Miejsce 3. Miasto Katowice
Gdzieś znalazłem, że jest to najlepsze logo w podobnym zestawieniu. Ja mam innego faworyta, ale muszę oddać słuszność, że zarówno sam wzór autorstwa Wojciecha Janickiego będącego wykładowcą na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu jak i hasło są bardzo trafne. Śląsk kojarzy nam się z kominami, fabrykami i węglem. Podobnie jak Katowice. Tu jednak nawiązanie do kopalni umieszczono na dole jako szarą część serca, a górę poświęcono na wieżowce, przyjazne i pnące się w górę jako symbol nowoczesności. Całość oczywiście zamknięta w kształcie serca, czyli przedstawienia tego miejsca jako takie w którym można się zakochać.
Miejsce 2. Miasto Poznań (przed zmianami)
Wybitnie kiepskim zabiegiem w mojej opinii było zlikwidowanie z logo poznania dopisku *miasto know-how. Teraz jak trafnie zauważył redaktor TVN24 miasto już nie ma know-how. I ja się zgadzam. Cała siła tego logo mówiła o tym, że Poznań to miast nastawione na nowoczesne technologie. Zarówno aby je do siebie przyjmować jak i przede wszystkim skupić się na ich produkcji. I to było świetnie rozegrane. Gwiazdka (promień lasera) robiąca jednocześnie za kreskę nad „ń” była rozegrana jako bardzo popularna forma wyjaśnienia poniżej. Logo to było nowoczesne i z pomysłem. Czuć było, że to miasto stawia na nowoczesność. Niestety po zmianie został to zwykły POZnań.
Miejsce 1. Miasto Łódź
I znowu Łódź. Podejście włodarzy do tego miasta i sposobu na jego prezentację jest bardzo dobre. Obecne logo pokazuje nam Łódź jako miasto nowoczesne, nastawione na kulturę, otwarte i z pewnym dystansem do siebie. Odważna kolorystka i szczątkowa typografia w której można się doszukać wielu nawiązań do samego miasta i jego historii jest autorstwa Justyny Żychalskiej. A co dowodzi siły tego wzoru i poczucia estetyki wybierających jest z nami już 9 lat i nie zanosi się na zmianę, a wybrane zostało jednogłośnie spośród 75 innych prac.